Jojasje
Geochelone elegans

Netherlands
|
 |
« Gepost op: 18 Augustus 2010, 21:55:45 » |
Hallo,
Ik heb voor in het buitenverblijf van onze Griekse Landschildpad een goed gesoleerd hok gemaakt. Nou wil ik aan de achterwand een warmtelamp monteren. Wie heeft er praktische tips voor mij mbt het soort lamp (keramische lamp of rode lamp) en aantal watt, bevestiging (aan de wand dus hoe bevestig ik deze?), thermostaat of niet?. Op dit moment is het niet echt warm en zonnig buiten (augustus!!). Ik merk dat onze schildpad overdag buiten te weinig warmte/zon heeft (inactief, schuilt op één en dezelfde plek). Hoe maak ik het ons beestje zo aangenaam mogelijk qua temperatuur zowel overdag als 's nachts.
Alvast bedankt voor de reacties.
|
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Augustus 2010, 08:27:20 » |
Wij hadden destijds een keramische lamp hangen aangesloten op een thermostaat. Maar ons kasje was ook van glas, dus de eerste zonne stralen ving hij op en werd zodoende ook vanuit de kas aktief. Als je een dichte kas heb dan zou ik overwegen om een lamp te nemen die zowel licht als warmte geeft, en dan aansluiten op een thermostaat.
|
|
|
|
|
KevinVH
crewmember

Belgium
“We called him Tortoise because he taught us.”
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Augustus 2010, 15:34:55 » |
Als je een dichte kas heb dan zou ik overwegen om een lamp te nemen die zowel licht als warmte geeft, en dan aansluiten op een thermostaat.
Dat zou ik dan weer niet aanraden. Een lamp aansluiten op een thermostaat vind ik zonde. Dan heb je dat licht dat constant aan en uit gaat. Ik zou overwegen om een keramische straler aan te sluiten op een thermostaat. en indien je een kas hebt waar weinig lichtinval is, een extra spaarlampje gebruiken voor licht dat je aansluit op een timer (Veel thermostaten hebben zowel een aansluiting als thermostaat als een aansluiting die je kan gebruiken als timer, bv de Thermo Control 2 Pro).
|
"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Augustus 2010, 15:38:52 » |
Daar heb je wel gelijk in, dan gaat het licht natuurlijk aan en uit en dat is idd niet handig.
|
|
|
|
|
KevinVH
crewmember

Belgium
“We called him Tortoise because he taught us.”
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Augustus 2010, 15:41:02 » |
Daar heb je wel gelijk in, dan gaat het licht natuurlijk aan en uit en dat is idd niet handig.
Uiteraard kan je wel verklaren voor de dieren dat het volle zon en schaduwzon is? Dus eigenlijk nog niet zo onrealistisch? Hangt er natuurlijk vanaf hoe rap het uit/aan schakelt...
|
"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
|
|
|
Jojasje
Geochelone elegans

Netherlands
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Augustus 2010, 23:17:55 » |
Als je een dichte kas heb dan zou ik overwegen om een lamp te nemen die zowel licht als warmte geeft, en dan aansluiten op een thermostaat.
Dat zou ik dan weer niet aanraden. Een lamp aansluiten op een thermostaat vind ik zonde. Dan heb je dat licht dat constant aan en uit gaat. Ik zou overwegen om een keramische straler aan te sluiten op een thermostaat. en indien je een kas hebt waar weinig lichtinval is, een extra spaarlampje gebruiken voor licht dat je aansluit op een timer (Veel thermostaten hebben zowel een aansluiting als thermostaat als een aansluiting die je kan gebruiken als timer, bv de Thermo Control 2 Pro). Misschien een domme vraag; maar waarom is het nodig om een lampje voor licht in het hok te doen? Het hok is toch vooral bedoeld om te schuilen en voor de nacht. In de natuur is het dan toch ook donker. Alhoewel met deze weeromstandigheden zou mijn schildpad wel heel weinig licht op een dag zien. Als ik moet kan ik nog wat veranderen aan het dak van het hok. Zou het de voorkeur hebben om er een b.v. stuk plexiglas in te maken? Dan zit ik niet met dat geklooi met een lamp..... En mijn volgende vraag is vooral van praktische aard. Ik heb buiten een electriciteitaansluiting. Waar bevindt zich de thermostaat? Vlakbij het stopcontact? En is zo'n geval waterdicht/spatdicht? En heeft er iemand ervaring met het bevestigen van een porseleine fitting aan een wand? Hoe zou ik dat kunnen bevestigen?
|
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Augustus 2010, 09:16:26 » |
Ben zelf ook weer aan het brainstormen m.b.t. dit onderwerp.
Mijn dieren zitten in een mobiele kas. Het verblijf heeft een grondoppervlak van 1 meter x 1 meter. Daarop staat een polycarbonaat (plastic) kweekkas met 4 afzonderlijk te openen / verwijderen deksels.
Met het warme zonnige weer stond het verblijf in de volle zon, alle deksels er af. Beschutting hadden de dieren onder een dakpan en de diverse planten in het verblijf.
Ín de kas hangt een 60W reflectorspot. Deze zorgt voor de noodzakelijke basking spot op minder mooie dagen. Concreet houdt dit in dat die lamp nu gewoon dagelijks brand, aangesloten op een timer. De dekplaten zitten alle 4 dicht om regen buiten te houden en warmte (van de lamp) binnen. Afhankelijk van de buitentemperatuur zet ik 1 of meerdere dekplaten open; dit doe ik op gevoel... 's nachts zitten ze uiteraard dicht.
Afgelopen nacht is de temperatuur hier onder de 15 graden gekomen; 11 graden om precies te zijn. In principe zou ik de dieren om die reden naar binnen halen, maar dat idee staat me tegen, omdat ze van een bak van 100cm x 100cm terugvallen naar een terrarium van 80x40x40. Deze kleine bak wil ik uitsluitend gebruiken als "overbrugging" naar de winterslaap. Voor de afbouwperiode dus. Ze zijn dan sterk verminderd actief, dus het kleinere oppervlak vind ik dan (naar mezelf toe) te verantwoorden... for the time being.
Kortom:
De dagtemperatuur buiten is nog acceptabel, waarbij ik lokaal een baskingspot aanbied die tevens de temperatuur in het gehele verblijf iets opkrikt. De nachttemperatuur is inmiddels niet meer acceptabel, dus ik wil 's nachts gaan bijverwarmen. Heb hiervoor een Elsteinstraler in gedachte. Uiteindelijk zal deze extra warmtebron ook dagelijks ondersteunen....
Zijn er meer mensen die dit zo doen (overdag basking spot + extra Elstein ondersteuning) in een overdekt buitenverblijf? Of geniet de absolute voorkeur om de dieren nu ècht binnen te halen?
|
0.0.2 Testudo hermanni boettgeri 0.0.1 Kinosternon baurii
|
|
|
Ikkeuh
Geochelone elegans

Belgium
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 28 Augustus 2010, 15:41:19 » |
Mijn griekjes zitten buiten in een gemetselt buitenverblijf ,met daar bovenop een soort serre . Deze serre is gemaakt uit polycarbonaat plaat . Ik maar gebruik van de thermo control pro 2 ,deze stuurt een elstein warmte lamp en een gewone spot in het voor-en najaar . Ik zal zo vlug mogelijk even foto's posten van mijn verblijven . In de verblijven hangen temp.sensoren zodat ik van binnenshuis de temp kan in de gaten houden . Indien te warm dan kan ik een deel van het verblijf open zetten . De schildpadjes doen hier ook hun winterslaap in . Mvg
|
|
|
|
|
marion
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Augustus 2010, 17:06:55 » |
Lijkt me super om daar foto's van te zien. Als ze daar ook hun winterslaap in doen, hoe diep kunnen ze graven?
|
|
|
|
|
Ikkeuh
Geochelone elegans

Belgium
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 29 Augustus 2010, 11:21:37 » |
Het Verblijf is binnenin geisloreed met isolatia van 5cm dik , deze isolatie zit ongeveer 50 cm in de grond . Ik vul een deel van het verblijf met hooi en hier onder kruipen ze weg . Ze kunne 50 cm diep maar zitten meestal maar 5 cm diep . De temp blijft dan ook constant op een 4 graden . Foto's volgen nog .
|
|
|
|
|
Ikkeuh
Geochelone elegans

Belgium
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 29 Augustus 2010, 16:27:01 » |
|
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 29 Augustus 2010, 17:07:03 » |
Even terug komend op Kenneth zijn vraag over s'nacht buiten bij verwarmen. Is dat wel nodig bij Testudo vraag ik me af, als ze overdag flink goed kunnen opwarmen lijkt het mij in de nacht voor als nog overbodig.
|
|
|
|
BertS
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 29 Augustus 2010, 18:36:28 » |
Dat zou ik dan weer niet aanraden. Een lamp aansluiten op een thermostaat vind ik zonde. Dan heb je dat licht dat constant aan en uit gaat.
Je hebt ook thermostaten die de lamp dimmen ipv aan en uit schakelen 
|
|
|
|
|