freuteken
Geochelone elegans

|
 |
« Gepost op: 18 Juli 2010, 20:31:45 » |
hallo,
Ik heb een probleem, telkens ik in men kamer binnen komt begint mijn schildpad volledig te flippen omdat hij honger heeft. altijd maar opnieuw, nog geen 1 uur na hij gegeten heeft.
En nu met dit mooi weer zit, hij zelf niet meer op z'n boomstronk.
Hoe komt dit?
|
|
|
|
|
KevinVH
crewmember

Belgium
“We called him Tortoise because he taught us.”
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Juli 2010, 20:35:26 » |
Schildpadden bedelen nu eenmaal om eten. Geef je ze elke dag eten? Indien je ze elke dag eten geeft zou ik (afhankelijk van de leeftijd van de schildpad) het uitbouwen naar 2 a 3 keer per week. En geef ze (indien mogelijk) levend voedsel (regenwormen, slakken, vis, etc) daar zijn ze een tijdje zoek mee. Wat je zeker niet mag doen is... toegeven 
|
"I want to do my part to a better world, but murder is illegal!"
|
|
|
freuteken
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Juli 2010, 20:43:08 » |
Het is maar één hij is groot, diameter 20 cm. ik geef haar één keer per dag eten, gedroogde vissen, er zitten wel een paar guppen in, heeft er al een paar kunnen verorberen maar de rest zit goed verscholen. maar guppen zijn ook nie echt oplossing, ze jaagt er soms achter maar maakt heel het decor kapot.
|
|
|
|
|
KevinVH
crewmember

Belgium
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 18 Juli 2010, 20:44:49 » |
Ik kan je enkel aanraden om de eetgewoonte te veranderen...
En een roodwang van 20cm en decoratie in een aquarium gaan inderdaad niet samen, als het mogelijk is kan je deze best buiten in een vijver huisvesten gedurende de zomer...
|
|
|
|
freuteken
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Juli 2010, 20:51:13 » |
aquarium is 3 meter lang en 50 breed. vijver? heb ik niet? kan moeilijk één graven. ja ze wordt echt groot, en ik wil alleen maar het beste. wat stel je me voor. beetje radeloos, twijfel er ook aan om deze ergens anders te huisvesten, iemand die er goed kan voor zorgen. ik heb ze al 15 jaar.
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 18 Juli 2010, 20:57:32 » |
Nou niet te snel opgeven hoor. Je schildpad is een volwassen Roodwang zeg je. Volwassen Roodwangen eten ook meer groenvoer. Geef haar ook maar eens een bosje waterpest, of een groot blad andijvie dan is ze even bezig. Witlof of paardensla is ook goed. Heb je een goed eiland met zand? Heeft ze al eens eieren gelegd?
|
|
|
|
|
freuteken
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Juli 2010, 20:59:49 » |
ze heeft geen eiland, een grote boomstronk, ze kan toch geen eieren leggen, zonder mannetje.
|
|
|
|
|
KevinVH
crewmember

Belgium
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:00:56 » |
aquarium is 3 meter lang en 50 breed. vijver? heb ik niet? kan moeilijk één graven. ja ze wordt echt groot, en ik wil alleen maar het beste. wat stel je me voor. beetje radeloos, twijfel er ook aan om deze ergens anders te huisvesten, iemand die er goed kan voor zorgen. ik heb ze al 15 jaar.
Oké, 3 meter lang is best groot aquarium! Groot genoeg in ieder geval! Net zoals Barbara zegt, groenvoer is ook een aan te raden optie. Maar zeker niet opgeven hoor. Ze vertoont geen abnormaal gedrag ... Eieren kan ze wel leggen zonder man. Alleen zijn de eieren dan niet bevrucht...
|
|
|
|
theo
Centrochelys sulcata

lid adviesraad st. Herpetofauna
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:01:41 » |
Welke temperatuur heeft het water?
De grote komt wel ongeveer overeen met de leeftijd echter dat ze (als het een vrouwtje is) continu honger heeft en voorheen niet lijkt het er op dat de temperatuur hoger ligt dan direkt noodzakelijk, bij deze grote hoeft het water niet verwarmt te worden.
Als het een vrouwtje is kan ze wel degelijk eieren leggen, net als een kip, ze zijn alleen niet bevrucht.
|
|
|
|
|
freuteken
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:05:45 » |
oei, ja kijk zo'n zaken weet ik niet, ze kan dus nergens broeden. er zit geen verwarmingselement in, alleen een gigantische Eheim filter.
|
|
|
|
|
nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:08:36 » |
Heb je ook een warmtespot boven die stronk? Dat is zeker nodig. Een verwarmingselement heb je bij deze grootte niet nodig,wel die warmtespot.
|
0.3.0 Trachemys Scripta Elegans. 0.2.0 Trachemys Scripta Troostii. 1.3.0 Pelusios Castaneus.
|
|
|
theo
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:10:36 » |
Ik zou in ieder geval gaan stoppen met die gedroogde rotzooi, daar zit veel te weinig aan voedingswaarde in. klik hier en stel een lekker menuutje samen voor de schildpad. Als eiland kan je ook een tupperwarebak pakken vullen met zand en op een stenen in je aquarium zetten.
|
|
|
|
|
freuteken
Geochelone elegans

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:45:14 » |
da is nog een idee, die tupperware pot. maar ja stel dat ze met eieren zit en ze kan ze nergens leggen? wat dat? mm ander voedsel, dat kan nie zo moeilijk zijn.
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 18 Juli 2010, 21:55:59 » |
De wetenschappelijke naam van je schildpad is Trachemys scripta elegans. Ik zou je aanraden om alle gegevens die je kunt vinden over dit soort maar eens goed gaan doorlezen. Er zijn hier ook verschillende voorbeelden hoe je een eiland kunt maken. Daar is zeker plek voor in zo'n grote bak.
|
|
|
|
|
theo
Centrochelys sulcata

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 19 Juli 2010, 06:25:05 » |
da is nog een idee, die tupperware pot. maar ja stel dat ze met eieren zit en ze kan ze nergens leggen? wat dat? Dan sterft ze hoogstwaarschijnlijk aan legnood.
|
|
|
|
|
|