Dit zou iets moois zijn inderdaad met een steen aan de voorkant(zodat deze wat hoger komt) en dan de grond in een stuk.
Anders zat ik te denken om ter hoogte van de rand een plaat te maken wat een stuk afdekt/overkapt voor de zon (schroeven).
Kunnen ze niet klimmen maar weet niet of je zo daadwerkelijk een koelere plek creeerd als dat je de mogelijkheid bied de dieren de grond in laat gaan.
Nu komen in mijn serre andere soort dan grieken en deze graven wel maar graven grieken zich in als het te warm wordt of schuilen ze liever onder iets?
Ik had in mijn vorige opstelling (de gepimpte cavia-kooi ) een dikke laag cocopeat met gras/onkruiden en aan 1 zijde over de gehele breedte een soort overkapping van hout.. Zoiets wat jij ook beschrijft hierboven.
Dit was de enige èchte schuilplek en hier maakten ze dan gedurende de dag ook regelmatig gebruik. 's Nachts was het de vaste slaapplek.
Had ook een behoorlijke dichte bos kunst-klimop over een deel van het traliewerk gedrapeerd, maar ondanks de halfschaduw die dat opleverde gingen ze altijd onder de overkapping. Hierbij groeven ze zich ook (gedeeltelijk) in.
In mijn nieuw bak hoop ik dat een paar relatief grotere planten minder gewild zijn als voer en derhalve als natuurlijke parasol gaan dienen.
Desondanks voorzie ik dat de dieren wederom liever ergens onder wegkruipen waar het wat koeler (vanwege de vochtige aarde) is.
Daarbij is bekend dat ze liefst ergens schuilen waarbij ze met hun carapax contact hebben met het plafond van de schuilplek.. gevoel van veiligheid.
Ga maar eens op zoek naar 2 van die Nokpannen