De schildpadden hebben hun eerste vakantieperiode achter de rug.
De bakken zijn zo ingericht, dat een korte periode zonder "persoonlijke aandacht / - verzorging" probleemloos overbrugd kan worden.
De Grieken zitten in een bak met een warmtelamp op tijdschakelaar en diverse eetbare planten + waterbak. Vanwege het minder lekkere weer zaten de dekplaten erop, waarbij oververhitting door directe intense zonnestralen niet aan de orde zou zijn. Hier had ik uiteraard van tevoren over nagedacht en mijn besluit genomen na de weersvoorspellingen goed te hebben bestudeerd.
Bij thuiskomst de dekplaten omhoog gedaan, waarna beide dames nieuwsgierig uit hun schuilplek kwamen gewandeld. Ze waren alert en actief. Niks aan de hand dus. De vakantieperiode bedroeg slechts
5 dagen, laat ik dat duidelijk vermelden.
Anyway, bovenstaande offtopic info eventjes ter inleiding.
De Kinosternon baurii dame heeft natuurlijk diezelfde 5 dagen zonder dagelijkse aandacht / verzorging gezeten.
Ook haar bak is hierop berekend (lees: een korte periode zonder extra verzorging).
Warmtelamp op tijdschakelaar, filter fulltime aan, genoeg voedsel in de bak (levende vissen & slakken).
Uiteraard deze dame op de dag van vertrek een fikse portie voedsel gegeven in de vorm van enkele kattenbrokken. Zo zou ze een reserve hebben.... dacht ik.
Het moment van de waarheid:
Terugkomst van vakantie... in de tuin natuurlijk de Grieken al even "begroet".
Toen binnen gaan kijken bij de baurii. De dame lag te zonnen, maar sprong bij het zien van beweging natuurlijk gelijk het water in.
Ze lag daar natuurlijk topless op de kant.. *zucht*

Parmantig zwom ze door haar kunstmatige habitat.. niets vreemds dus.
Of toch wel?
De Corydorassen zwommen groepsgewijs over de bodem.. alle 5.
5 stuks... Het waren er altijd 7

Opeens viel mijn blik op een stuk kieuwdeksel met daaraan de vinstralen van de borstvinnen.
Het was dus duidelijk; mevrouw had in de 5 dagen afwezigheid na een fikse maaltijd ook nog even gemeend 2 vissen te moeten slachten.
Wat een monster is het zeg.. Zit dus meer pit in dan ik had vermoed (alhoewel ze d'r mentaliteit al eens had tentoongesteld door de kleinere baurii het leven zuur te maken).
Hoewel de literatuur aanbeveelt Cory's met minimaal 7 stuks als school te houden, ga ik er geen dieren van bij kopen.
De overgebleven 5 zullen gewoon braaf gevoed worden en naar eer en geweten goed verzorgd worden.
Als ze van ouderdom het loodje leggen, dan zou dat mooi zijn.... Vallen ze daarvoor ten prooi aan mijn "Predator", dan heb ik daar ook geen moeite mee.
Cory's zijn bodemvissen met harde vinstralen op borstvinnen en de rugvin.. Gifstekels worden ze ook wel eens genoemd, al vind ik die betiteling wat overtrokken. Ik kan me voorstellen dat een grote roofvis die er 1 in zijn geheel naar binnen slokt last kan hebben van deze stevige stralen.
Als ik echter kijk naar de manier waarop mijn baurii een slak compleet uit elkaar rukt / scheurt en er dus kennelijk minder charmante eetgewoontes op na houdt, (èn gezien het feit ze niks mankeert na het wegwerken van 2 van deze vissen) maak ik mij niet zo druk over het vermeende "gevaar" van deze "giftige" vissen.
En terwijl ik dit typ, zie ik de -volgens meerdere bronnen- onhandige zwemmer, uiterst sierlijk door de bovenste waterlaag van het aquarium glijden. Hierbij geregeld links en rechts happend naar passerende jonge guppen.
Mocht er enige twijfel hebben bestaan, dan is die door het hierboven geschrevene compleet weggenomen.
Mijn Kinosternon baurii staat aan de absolute top van de voedselketen binnen haar verblijf.. Alles dat daar mogelijk aan twijfelt is hetzelfde lot toebedeeld: Eindigen als een van haar maaltijden