theo
Centrochelys sulcata

lid adviesraad st. Herpetofauna
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 13 December 2008, 09:28:51 » |
Heeft er al is ooit iemand het water van het aquarium laten controleren als de schildpadden er een maand inzitten??
Ik laatst weleens.
Er huisde een grote variëteit van bacteriën in waronder de salmonela en dat zonder 1 stukje kip die maand er voor.
Weet niet of het bekend is bij iedereeen maar ook een gezond persoon heeft een kleine hoeveelheid salmonella bacteriën in zijn maag darmstelsel.
|
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 13 December 2008, 12:53:43 » |
Is toch al heel lang bekend dat schildpadden salmonella dragers zijn, lijkt mij logisch dat het water door uitwerpsels er mee besmet is. Ook dat na een maand een veelheid van bacterieen in het water zit vindt ik niet verbazend
|
|
|
|
theo
Centrochelys sulcata

lid adviesraad st. Herpetofauna
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 13 December 2008, 13:29:52 » |
Wat ik bedoel Hans is dat soms de reactie's op het voeren van gevogelte aan de schildpadden overtrokken is.
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 13 December 2008, 13:35:26 » |
Je kunt ook té voorzichtig zijn met je schildpadden en dan bouwen ze ook helemaal geen weerstand op.
|
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 13 December 2008, 13:43:00 » |
Wat ik bedoel Hans is dat soms de reactie's op het voeren van gevogelte aan de schildpadden overtrokken is.
Ja dat ben ik met je eens, wel vraag ik mij nog af of drager zijn van salmonella bij een schildpad iets totaal anders is dan een schildpad die salmonella heeft als ziekte?
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 13 December 2008, 13:54:51 » |
Een van de beste Reptielartsen van Nederland volgens mijn dierenarts is Marja Kik. Zij heeft een website waar je een vraag mag stellen.Ik zou zeggen Hans,als je dat nu eens doet? http://www.kikdierenarts.nl/Vragen.htm
|
|
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 13 December 2008, 14:03:43 » |
Nou dat is dus nu heel duidelijk. Dank je Ferry 
|
|
|
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 13 December 2008, 15:01:06 » |
Ik ben benieuwd naar het antwoord en ook hoelang het duurt voordat je antwoord krijgt.
|
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 13 December 2008, 15:05:41 » |
Ik ook je mag maar 1 vraag stellen en ik had er twee, toch maar gedaan  Job is trouwens dierenarts geworden in de dierenkliniek van Utrecht sterk gericht op reptielen/schildpadden.
|
|
|
|
|
Razorclaw
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 13 December 2008, 15:19:29 » |
Sorry Ferry mij is het niet duidelijk, ook al lijkt het mij waarschijnlijk dat een Salmonella drager nog niet zelf ziek hoefte zijn, waar dit verschil inzit heb ik aan M.Kik gevraagd Barbara  Het lijkt mij toch vrij duidelijk. De salmonella bacterie behoort tot de "normale" darmflora van vele diersoorten, inclusief reptielen. We moeten niet vergeten dat parasieten over het algemeen hun gastheer niet verzwakken en of doden, want dan komen ze zonder gastheer te zitten. Alleen als een gastheer al verzwakt is, door verschillende redenen, kan een parasietenplaag ontstaan en inderdaad de gastheer ziek maken en of doden. Vandaar dat het vaak vooral kinderen en ouderen zijn die door salmonella ziek worden.
|
|
|
|
Hansm
Algemene moderator

Netherlands
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 13 December 2008, 15:25:43 » |
Bedankt voor je extra uitleg nu is het mij wel duidelijk, (zonde van mijn vraag aan Kik, de volgende keer ben jij aan de beurt Barbara  )
|
|
|
|
|
Razorclaw
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 13 December 2008, 15:31:41 » |
Hetzelfde geldt trouwens voor legionella, niet zonder reden ook bekend onder de naam "veteranen ziekte". 
|
|
|
|
Barbara
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 13 December 2008, 17:09:49 » |
He,leuk bericht over Job. Heb 'm volgens mij ontmoet op de Landdag. Lang en Blond?? Sternotherus?
|
|
|
|
|
|